Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pomoc medyczna w święta. Co zrobić, kiedy potrzebujesz porady lekarza? Z pomocą przychodzi Teleplatforma Pierwszego Kontaktu

Martin Nowak
Martin Nowak
Potrzebujesz natychmiastowej pomocy medycznej, a z różnych przyczyn np. przerwy świątecznej kontakt z Twoim lekarzem jest po prostu niemożliwy? Skorzystaj z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. To naprawdę działa! Szybko, skutecznie i bez wychodzenia z domu. Sprawdź. To może przydać się każdemu.

Kiedy nie ma lekarza...

Zdarza się tak, że nagle zaczynasz czuć się źle, a drzwi do twojej przychodni są już zamknięte. Zostajesz sam na sam z bólem i nie wiesz co robić. Bijesz się z myślami i zastanawiasz: czy jesteś w stanie przetrwać noc lub weekend, czy może lepiej od razu pojechać na pogotowie?

Nikt nie chciałby znaleźć się w takiej sytuacji, ale życie pisze różne scenariusze. Wiem to chociażby z własnego doświadczenia. Był piątek. Późne popołudnie, a mnie złapał ostry ból gardła. Lekarz rodzinny tego dnia zamknął gabinet wcześniej i nie przyjmował. Tabletki do ssania, płyny i aerozole do gardła z apteki nie pomagały. Nawet na chwilę. Wiedziałem, że to może być angina i potrzebny będzie silniejszy lek.

Teleporada, czyli natychmiastowa pomoc medyczna dla każdego

Nie chciałem czekać. Zadzwoniłem do najbliższego szpitala, ale tam pomocy nie otrzymałem. Usłyszałem, że mam pojechać do innej placówki. Zamiast tego, w akcie desperacji zacząłem szukać pomocy lekarskiej w internecie. Takim sposobem trafiłem na bezpłatną infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia, dzięki której otrzymałem szybką i fachową pomoc. O czym mowa?

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to jeden bezpłatny numer dla całego kraju - 800 137 200. Jest ona dostępna poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej tj. od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia, w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia. Obecnie infolinia obsługiwana jest w języku polskim, angielskim i ukraińskim.

Jak TPK działa w przypadku kontaktu telefonicznego?

- W trakcie rozmowy z konsultantem zostanie przeprowadzony z Tobą wstępny wywiad, podczas którego zostaniesz zapytany o imię i nazwisko oraz numer PESEL. Następnie skontaktuje się z Tobą pielęgniarka i w razie potrzeby lekarz -

czytamy na stronie gov.pl, Serwisu Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgłoszenie, warto dodać, można też wysłać wypełniając specjalny formularz, który dostępny jest pod tym linkiem FORMULARZ

Jak PTK sprawdziła się w moim przypadku?

Muszę przyznać, że był to strzał w dziesiątkę. Zadzwoniłem pod wskazany numer, podałem swoje dane pielęgniarce, a następnie musiałem poczekać, aż zadzwoni do mnie lekarz. Minęło - może jakieś 20 minut i odebrałem telefon. Po drugiej stronie aparatu odezwała się pani doktor z Warszawy. Bardzo konkretna. Wystarczyły jakieś dwie minuty i usłyszałem, co mi dolega. Sama diagnoza mnie nie zdziwiła, ale zalecany lek wzbudził we mnie mieszane uczucia. Spodziewałem się, że otrzymam antybiotyk, ale nic z tego.

Chwilę po rozmowie dostałem wiadomość sms z kodem recepty, którą natychmiast zrealizowałem. Później zaczęło się leczenie... tabletkami do ssania. Wydawało mi się, że podobnych mam już pełną szafkę w domu, ale te okazały się naprawdę skuteczne. Wystarczyły dwie, a ból był dużo mniejszy, a następnego dnia czułem już wyraźną poprawę. Wybranie numeru bezpłatnej infolinii było więc najlepszym wyborem, którego dokonałem.

Wiele osób - jak się okazuje - nie ma pojęcia o działaniu TPK. Tylko jedna z mojego otoczenia kiedyś korzystała z takiego rozwiązania.

- Poparzyłam się i pilnie potrzebowałam jakieś maści albo kremu. Zadzwoniłam więc na infolinię i otrzymałam pomoc. Polecam każdemu.

Mogą pojawić się wątpliwości np. jeżeli chodzi o podawanie danych osobowych przez telefon. W tym przypadku - jak uspokaja NFZ - jest to bezpieczne.

- Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to infolinia stworzona przez NFZ, dzięki której chory otrzyma niezbędną pomoc medyczną m.in. w nocy, w weekendy i święta. Jest ona całkowicie bezpieczna. Sama z niej korzystałam -

mówi Marta Żbikowska-Cieśla, rzecznik prasowy WOW NFZ w Poznaniu.

Dodaje, że czasami wystarczy porada pielęgniarska, nie trzeba nawet łączyć się z lekarzem. Ważne jest jednak to, że tą drogą w razie konieczności można uzyskać m.in. e-receptę i e-zwolnienie.

Taka teleporada może być zbawieniem m.in. dla starszych i schorowanych osób, które - jak wiadomo - zmagają się z różnymi ograniczeniami.

PTK DLA GŁUCHYCH - ZOBACZ WIDEO

Ogólne informacje o infolinii NFZ

Z TPK możesz skorzystać w sytuacji:

  • nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia.

Kontaktując się z TPK, otrzymasz poradę:

  • pielęgniarki/położnej
  • lekarską

w formie telekonsultacji.

W ramach TPK uzyskasz:

  • poradę medyczną
  • e–receptę
  • e-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID -19
  • e–zwolnienie.

Nasza Piła: Deptak i targowisko na starej kliszy. Te zdjęcia...

Piła: Połowinki w latach 90. Tak wyglądała zabawa w szkole p...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pomoc medyczna w święta. Co zrobić, kiedy potrzebujesz porady lekarza? Z pomocą przychodzi Teleplatforma Pierwszego Kontaktu - Piła Nasze Miasto

Wróć na zlotow.naszemiasto.pl Nasze Miasto