Co decyduje o wartości przedmiotu? Dlaczego dwie pozornie podobne filiżanki mogą osiągać zupełnie inne wyniki sprzedaży? Jak rzeczy zwyczajne, pospolite stają się ikonami designu? Rynek designu w Polsce to wciąż raczkujący i nieustabilizowany obszar na polu handlu antykami i dziełami sztuki. Sprzedaż tego typu obiektów dotychczas odbywała się głównie na giełdach staroci, lokalnych targowiskach i w antykwariatach, a w ostatnich latach niemal zupełnie przeniosła się do Internetu. Zdecydowana większość transakcji odbywa się poprzez portale aukcyjne i ogłoszeniowe oraz na stronach społecznościowych w ramach różnego typu „grup” kolekcjonerów i fanów polskiego wzornictwa. W ofertach domów aukcyjnych projekty polskich designerów 2 poł. XX w. pojawiały się natomiast sporadycznie. Od dwóch lat aukcje designu weszły do oferty największego polskiego Domu Aukcyjnego Desa Unicum w Warszawie. Ich wyniki przyniosły wiele zaskoczeń. Padły na nich cenowe rekordy, ale z aukcji „spadły” również obiekty rangi muzealnej. Podczas spotkania w ramach wystawy „Skarby z meblościanki” omówione zostaną wybrane przykłady z oferty ww. aukcji. Będzie ono również doskonałą okazją do zapoznania się z tajnikami wycen przedmiotów oraz zasięgnięcia wiedzy, ile wart jest wazon czy serwis, który stoi u babci na meblościance.
CEZARY LISOWSKI Historyk sztuki specjalizujący się w historii architektury wnętrz i wzornictwa XX w. Kurator wystaw i autor publikacji o tej tematyce. Specjalista ds. designu i sztuki użytkowej w Domu Aukcyjnym DESA Unicum. Kolekcjoner historii przedmiotów.
MZZ
echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?