Pasażerowie stawiają się bez paszportu lub dowodu osobistego. Wielu z nich chce legitymować się przeterminowanym dokumentem. Problem pojawia się też, kiedy w Polsce do końca daty ważności dokumentu jest jeszcze miesiąc lub dwa, zaś kraje, do których wylatujemy wymagają, np. półrocznego terminu ważności.
- Takie osoby również zostaną zatrzymane w kraju - mówi Adam Kurek ze śląskiej Straży Granicznej. - W ten sposób zapobiegamy problemom, jakie mogą pojawić się podczas powrotu do kraju. Jeśli okaże się za granicą, że dokumenty są nieważne, turystę czeka sporo wizyt w ambasadzie i konsulacie.
Na szczęście podróżni, którzy odlatują z lotniska w Pyrzowi-cach należą do jednych najbardziej zdyscyplinowanych w Polsce. Odnotowano u nas wyłącznie sześć wstrzymanych wylotów. Zaś w całym kraju było aż 335 podobnych sytuacji.
Sprawdź datę!
Turcja - przy wjeździe do Turcji obywatel Polski powinien posiadać paszport ważny na okres co najmniej 6 miesięcy od daty wjazdu.
Australia - poza paszportem potrzebna jest wiza. Jeśli uda nam się ją otrzymać (turyści mówią, że z otrzymaniem wiz nie ma problemów), paszport musi być ważny na cały okres pobytu w Australii, przy czym wyraźnie zaleca się, aby był ważny przynajmniej 6 miesięcy.
Fidżi - posiadacze polskich paszportów mogą otrzymać wizę bezpłatnie na granicy na okres 30 dni (może to być również stempel potwierdzający wjazd). Paszport przy wjeździe powinien być ważny minimum 3 miesiące od daty przewidywanego wyjazdu
Dominikana - wymagany termin ważności paszportu to 6 miesięcy od daty przekroczenia granicy.
Maroko - przy przekraczaniu granicy władze marokańskie mogą żądać udokumentowania odpowiednich środków finansowych na pobyt.
Egipt - wymagana jest wiza turystyczna (otrzymywana bez problemów). Dopiero jak ją otrzymamy paszport powinien być ważny przynajmniej o 6 miesięcy dłużej niż wiza. Dane za MSWiA
poradnik.poland.gov.pl
Biuro podróży nie odpowiada za zaniedbania turysty
Rozmowa z Agnieszką Majchrzak z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Kupiliśmy wycieczkę marzeń, a tu klapa. Nie wylecimy, bo dowód się przeterminował. Kto za to odpowiada?
W broszurach, folderach i katalogach, biuro podróży powinno zamieścić ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych. Klient powinien wiedzieć też, jakie są wymagania zdrowotne związane z wyprawą. Jednak to obowiązkiem turysty jest zadbać o to, aby paszport (czy inny dokument) był ważny przez tyle czasu, ile wymaga dany kraj. Jeśli taka informacja była, a zazwyczaj jest w umowie, biuro podróży nie ponosi odpowiedzialności za zaniedbania turysty.
Możemy zostać bez ważnych dokumentów i bez pomocy w obcym kraju?
Nawet jeśli do niedopełnienia wymogów dojdzie z wyłącznej winy klienta, który wcześniej i tak był o nich poinformowany, nie zwalnia to biura podróży z obowiązku opieki nad nim. Powinno mu pomóc np. wrócić do kraju, załatwić formalności na miejscu itp.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?